Modulární mateřská škola
Princip
Myšlenka projektu Mateřské školky vychází z principů konstruktivismu. Samotný design mateřské školky je inspirován jedním z jeho hlavních představitelů P. Mondrianem.
Vzhled stavby je možno charakterizovat základními geometrickými tvary, ukončenými vodorovnou plochou střechou a vespod terasou, s minimálním plastickým členěním, kde hlavní podíl na estetickém výsledku připadá proporcím, skladbě hmot, poměru okenních otvorů a vůbec prosklených ploch k pevné výplni.
Dispoziční a funkční řešení
Mateřská školka je tvořena čtyřmi na sebe navazujícími pavilony, z toho tři pavilony sloužící jako samostatná jednotka s vlastním vstupem, šatnou a sociálním zázemím. Čtvrtý pavilon je určen pro technické zázemí školky.
Propojením jednotlivých pavilonů přes prostor herny je umožněno setkávání dětí různých věkových skupin. Tím je docíleno vzájemné komunikace a vzdělávání mladších dětí staršími dětmi. Herny jsou aktivně propojeny s terasou, vjem je pak umocněn použitím stejného materiálu podlahy. Použitím výklopných oken nedochází k omezení užitné plochy. V hernách jsou použity k intenzivnějšímu osvětlení interiéru střešní světlíky, které slouží také jako přirozené odvětrání a zabraňují přehřívaní v letních měsících.
Konstrukční řešení
Nosný rám boxu je přiznán, vnější opláštění tvoří hliníková okna, výklopná a výplně s pevně zasklenými vložkami (ňapř. Slimwall tl.32mm).
Konstrukci ploché střechy tvoří fošny s prkenným bedněním opatřeným hydroizolační folií.
Legenda místnosti
- zádveří 3x 6 m2
- úklidová komora 3x 3 m2
- sociální zařízení zaměstnanci 3x 3 m2
- šatna zaměstnanci 3x 6 m2
- šatna děti 3x 18 m2
- umyvárna 3x 9 m2
- WC děti 3x 9 m2
- sklad lehátek 3x 9 m2
- kuchyňka 3x 6 m2
- herna 3x 97 m2
- prádelna, žehlírna 12 m2
- přípravna svačinek a mytí černého nádobí 15 m2
- technická místnost 6 m2
- příjem a mytí termoportů 9 m2
- sociální zařízení zaměstnanci 14 m2
- kancelář 18 m2
Závěr
Celkový návrh mateřské školky byl inspirován hnutím konstruktivismu a konkrétně P. Mondrianem. Samozřejmostí, která předcházela vůbec návrhu celého projektu, bylo dotazování se mezi učiteli, rodiči a dětmi, jak si přestavují takovou „ mateřskou školku snů“ a co vše by měl architekt v návrhu mateřské školky budoucnosti zohlednit. Tyto postřehy byly následně zohledněny při realizaci návrhu tohoto projektu.
Zpět ↑